Yoga mix

Yoga mix

Jag är inspirerad av de 5 Tibetanerna, energiyoga (som för mig är helt vanliga övningar som kissande hunden bl.a), Asanas yoga och Yinyoga. Jag blandar dessa fantastiska övningar efter gruppens behov. Det handlar om att stärka upp balansen, öka upp rörligheten och styrkan i kroppen, samt att bli mer medveten om sin kropp och dess funktioner.

Några av övningarna stärker upp våra 7 olika energifält och några andra stärker upp våra akupunkturkanaler.Viktigt med ett härligt flöde i hela kroppen.

Jag använder också tankens kraft genom att vi fokuserar på olika områden under tiden som övningen utföres.

Vi avslutar alltid med en härlig avslappning.

 

De 5 Tibetanerna

Dessa kom jag i kontakt med 1999, när jag gick min utbildning till frigörande dans inspiratör. Det finns en bok med samma titel, som jag varmt kan rekommendera. Dessa övningar är relativt enkla, men väldigt starka. Lätt illamående kan ibland uppstå när man börjar att praktisera dem.

 

Asana Yoga

Här har Ken Lavendell inspirerat mig. Dels genom att jag har läst hans bok "Människokroppens subtila energisystem" och varit på kurs med honom.

Denna yoga påverkar våra energifält (chakras). Egen upplevelse är att det är starka övningar som balanserar upp kroppen.

 

Yinyoga

Denna yoga form är en blandning av yoga, kinesisk medicin och mindfulness. Eftersom jag är zonterapeut, så älskar jag den här yogan för att den balanserar, stärker upp alla våra akupunkturkanaler (meridianer som en del kallar det). Här använder jag också tankens kraft när vi t.ex jobbar med leverns akupunkturkanal, då fokuserar vi på vår lever.etc. En fantastisk bok att läsa är Magdalena Mecweld bok "Vila dig i form med Yinyoga. Yinyoga består av yoga, mindfulness och kinesisk filosofi. Detta är en yoga där du stannar i en position upp till 5 minuter med dina bästa vänner nämligen andningen, avslappningen och attityden. Du berör alla dina akupunkturkanaler (meridianer) så med andra ord är det en balanserande och välgörande yoga för alla dina organ o körtlar. Vi använder oss av block, bolster, filtar m.m. för att hitta den optimala avslappningen i positionen. Vi använder pinnar och bollar för att stimulera våra triggerpunkter. Varje klass avslutas med en härlig avslappning. Varmt välkommen med din anmälan.